Blog

 

Nieuwe klanten vinden: een kwestie van ‘doen’

 

 

De laatste 20 jaar is de manier van werken, communicatie, marketing en sales flink veranderd. Lees in deze blog hoe je een goede balans vindt in activiteiten om bestaande klanten te behouden of te laten groeien en nieuwe klanten te acquireren.

230313_Consellium_0350_093062b347.jpg

Nieuwe klanten vinden: een kwestie van ‘doen’

 

 

Veranderende omstandigheden

 

Het is een open deur om te stellen dat alles aan verandering onderhevig is. De laatste 20 jaar is de manier hoe bedrijven werken en communiceren volledig veranderd. Bedrijven die in staat zijn om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden of inspelen op nieuwe kansen die door de verandering ontstaan hebben grote kans op succes. En uiteindelijk is het dan een kwestie het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

 

 

Sales- en marketingstrategie

 

Elk jaar worden er (als het goed is) businessplannen gemaakt. De meeste ‘salesplannen’ zijn uiteindelijk gericht op groei. Groei in kwaliteit, omzet en winst. Dus zorgen bedrijven voor bestaande- en nieuwe producten of diensten die interessant kunnen zijn voor bestaande of nieuwe klanten. Hoe zorg je vervolgens voor de balans tussen klantbehoud, groei van bestaande klanten en het realiseren van nieuwe klanten? En hoe zorg je dat ‘de markt’ weet wat je als bedrijf zou kunnen betekenen? Dit vraagt om een duidelijke marketing- en salesaanpak.

 

Het is belangrijk om in te zoomen op de activiteiten die nodig zijn om

 

 

  1.    1.  Bestaande klanten te behouden
  2.  
  3.    2.  Bestaande klanten te laten groeien
  4.  
  5.    3.  Nieuwe klanten te acquireren

 

 

In de praktijk blijkt het vaak een uitdaging om deze activiteiten op een goede en gestructureerde manier uit te voeren. Naast de duidelijke afstemming van alle activiteiten (marketing en sales) is het vaak ook een kwestie van ‘doen’. Goede marketing zorgt dan voor aanknopingspunten (mensen of bedrijven die geïnteresseerd zijn) maar wie zorgt er vervolgens voor de opvolging daarvan? En hoeveel tijd kost dat?

 

Vooral de verdeling ‘new business development’ en ‘bestaande klanten’ is een uitdaging. Deze taken worden ondergebracht bij de salesafdeling, die dan voor de uitdaging staan hun tijd zodanig in te delen dat er ruimte ontstaat voor acquisitie. Maar een goede verkoper is niet altijd een goede acquisiteur. Bovendien wordt acquisitie als ‘lastig’ en ‘niet leuk’ ervaren. Het is een vak apart.

 

 

Een kwestie van ‘doen’

 

Consellium werkt graag als geïntegreerd onderdeel samen met de marketing en/of salesafdeling binnen het marketing en salesproces van de opdrachtgever. Samen bepalen we welke onderdelen van het marketing- en salesproces kunnen worden uitbesteed aan Consellium. En vervolgens is het een kwestie van ‘doen’.

 

 

Consellium leads to sales

 

• Scherp krijgen van het portfolio en toegevoegde waarde
• Scherp krijgen van de doelgroep
• Creatie interesse vanuit de markt
• Het benaderen van de doelmarkt
• Het creëren van echt contact met potentiële klanten